JUM BELAJAR BAHASA SARAWAK!

Hello guys. I hope you all doing well in this rough world ya?

Of course, my beloved city is Sarawak! Beautiful city with variety of ethnics, cultures and languages. Since a lot of people get misunderstand the bahasa Sarawak, I'll be teaching sort of the words here.

Sebelum saya mula, saya ingin memberitahu anda bahawa perkataan-perkataan di bawah mungkin ada yang salah cara sebutannya atau ejaannya tapi ia tetap membawa maksud yang sama. Maafkan saya jika ada kesilapan di mana-mana. Bah marilah kita mula!

Kata nama diri :
Kamek (kmk) - saya
Kitak (ktk) - kamu/awak 
Kawu- kau/engkau
Kamek orang- kami
Sidak- mereka
Nya- dia

Perbuatan
Anok- marah
Merepak- membebel/marah/berleter
Ingga-menyampah/marah/cemburu
Tetak- ketawa/gelak
Kelaka-bercakap/berbual

Masa
Tek- tadi
Hari ya- tempoh hari
Kelak- nanti/kemudian
Kinek - sekarang
Dolok- dulu
Jarak/kedudukan
Sitok - sini
Sia-situ
Sinun- sana
Tok - ini
Ya-tu

Jawapan/ balasan/pertanyaan
Sik tauk-tak tahu
Kenak?-kenapa?
Pahal?-kenapa?
Apa ya?-apa tu?
Sapa?-siapa?
Apa polah?- buat apa?
Sine?- mana?

Contoh ayat
Kamu sudah cucikah pinggan tadi?
B.Sarawak : Kitak/kawu dah cucikah tapak tek?

Hoi! Apa kamu semua buat di situ?
B.Sarawak: Hoi! Apa kitak orang polah di sia?

Saya suka kamu
B.Sarawak: Kamek suka kitak. (kmk suka ktk)

Mak suruh kamu cuci tingkap.
B.Sarawak: Mak nyuruh kitak/kawu cuci perejan.

Sejak bila kamu di sini? Sudah lama tidak berjumpa dengan kamu.
B.Sarawak: Sejak bila kitak/kawu di sitok? Dah lamak sik nemu kitak/kawu.

Bila kamu hendak ke sana?
B.Sarawak: Bila kitak/kawu mok ke sinun?

Kau memang suka cakap kasar dengan orangkah?
B.Sarawak: Kawu nang suka kelaka kasar dengan orangkah?

Sudahlah tu jangan marah lagi.
B.Sarawak: Udahlah ya boh merepak gik.

Kamu hendak ke mana hujung tahun ni?
B.Sarawak: Kitak mok ke sine ujong taun tok?

Saya sudah tamat belajar.
B.Sarawak: Kamek udah abis belaja.

Abu, kamu jangan suka sangat bercakap dengan Ali tu. Markah BM kamu masih rendah.
B.Sarawak: Abu, kitak jangan suka gilak berkelaka ngan Ali ya. Markah BM kitak masih rendah.

Apa kamu hendak beli untuk dimakan?
B.Sarawak: Apa kitak mok beli untuk dimakan?

Saya tak mahu makan mee goreng.
B.Sarawak: Kamek sik mok makan mee goreng.

Saya mahu makan ayam goreng MCD
B.Sarawak: Kamek mok makan manok goreng MCD.

Pukul berapa sekarang?
B.Sarawak Pukul berapa kinek?

Kamu pergi ke sana dulu nanti saya datang.
B.Sarawak: Kitak agak sinun dolok kelak kamek datang.

Baiklah, saya pergi dulu.
B.Sarawak: Bah, kamek pergi dolok.

Done. That's it. Saya minta maaf sekiranya ada salah silapnya di situ. Saya pun tengah belajar Sarawak dengan lebih mendalam. Saya baru belajar Bahasa Sarawak selama 8 tahun dan saya akui masih ada beberapa yang perlu dibaiki. Ada juga rakan sekolah menengah memuji kelancaran saya bertutur bahasa Sarawak sebab ramai pelajar bukan Melayu kurang mahir bahasa Sarawak. Saya belajar bahasa ni dari seorang sahabat semasa di sekolah rendah ketika berada di tahun 4. Terima kasih sebab ajarakan! Dan tidak lama lagi saya bakal belajar bahasa Melanau pula sebab saya akan melanjutkan pelajaran di Mukah. Kaum Melanau merupakan kaum majoriti di sana dan kebanyakkannya sudah memeluk agama Islam.

Tiffany is signing out.😂😂

Comments

Popular posts from this blog

OPERATION MANAGEMENT

NOSTALGIA : ZAMAN SEKOLAH PART 2