MIRI SARAWAK

Hey pal! Still working on the idiopathic AIHA. But I'm here for reasons, yes. Okay, I'm sure you had heard many things about Sarawak. Such as Sarawak is a big and deep forest, the people is living a very traditional lifestyle, they are not civilize and many more. Most of it, are negatives, I can tell. But, I'm very grateful to know that there are such positive feedbacks about Sarawak. Thank you!

Baiklah, saya akan ceritakan sebuah tempat yang sangat busy pada waktu pagi sehinggalah ke petang. Sangat-sangat busy sehingga nak cari parking pun susah. Kereta double park sana sini, orang melintas sana sini, semasa berjalan anda mungkin akan berselisih bahu dengan beberapa orang kerana jalan yang sesak, sangat riuh dan busy! Anda akan pening melihat suasana itu.

Pasar yang saya katakan ini ialah old school market. YES old school market. Mesti anda ada fikiran begini "Oh, pasar lama di sini kami sudah tidak perlu berlanggar bahu lagi ketika berjalan." atau "pasar lama di tempat saya terlalu lenggang sehingga boleh berlari ke sana sini tanpa ada halangan kecuali dinding dan tiang."

Pasar lama atau saya juga memanggilnya sebagai The China Town of Miri Sarawak. Why not? Kenapa tidak? Suasana malam di situ diterangi dengan cahaya merah setiap tahun baru. Ianya sangat cantik dan mengagumkan!


Adalah beberapa gambar yang saya ambil semasa jalan-jalan mencari tempat sarapan pagi di pasar. Sangat sibuk! 

 Inilah Old School Market yang sangat busy tu. 





  Ya, double park cars are everywhere. Ini hanyalah sebahagian. 










Nenek saya kata "bandar di sebalik bandar."





The Yu Lan Plaza. Shopping mall? Yes! Sangat tinggi?
Mestilah, sebab itu OFFICE tempat buat passport and bussiness things. 

Hey, aunty. Anda mesti seorang yang berbangsa Cina. Tahu dari muka? Taklah, Chinese people usually wake up early to get the best quality of jobs, foods and things.
This is fact about them that you need to know, Malaysians!


 The Beautiful Jade Garden. Ramai orang sini tak tahu nama tempat ni termasuklah saya. Tapi itu dulu, sekarang saya dah tahu sebab saya baca tulisan pada pintu gerbang dia.


Terdapat salah satu kedai Levis di barisan kedai ni. Kami sekeluarga selalu beli barang kat situ. Barang dia original, harga pun meriahlah bak kata orang muda sekarang. Untuk menyedapkan perkataan mahal tu. Faham-fahamlah. :)

Dan di sini terdapat banyak peniaga dan pedagang yang berbangsa Cina dari pelbagai suku seperti Hokkien, Cantonese dan Foochow. Manakala, keluarga saya memanggil pasar lama ini sebagai Pasar Politik sebab di sana kebanyakkan pengunjung dan peniaganya adalah orang-orang tua. Sangat masuk akal bukan? 

Tempat ini mempunyai banyak kedai makan yang dibuka sejak tahun 19xx dan terdapat makanan yang sangat sedap seperti mee kolok, wantan mee dan dim sum. They're the best Chinese food! Barisan makanan Cina yang terbaik!

Baiklah, itu sahaja tentang Miri Sarawak. My very beloved hometown. 

OK, Tiffany is signing out.

p/s tentang idiopathic AIHA, saya akan update dengan kadar segera. Thanks and sorry for waiting. :)






Comments

Popular posts from this blog

JUM BELAJAR BAHASA SARAWAK!

OPERATION MANAGEMENT

NOSTALGIA : ZAMAN SEKOLAH PART 2